Gun Force II: El último Run & GUN de alto voltaje de IREN y la simiente de Nazca Corp [Esp/Eng].

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Tapa Gunforce 2.jpg


Portada creada del: Gameplay / Cover created from: Gameplay


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Greetings Geek Zone community, I hope you are all well. Today I want to bring you a post that aims to be the first part of a duology about the origin of a legendary company, I am referring to Nazca Corp and one of its unfairly forgotten gems: Gun Force II.

Saludos comunidad de Geek Zone espero que se encuentren bien, el día de hoy quiero traerles un post que pretende ser el la primera parte de una duología sobre el origen de una compañía legendaria, me refiero a Nazca Corp y una de sus joyas olvidadas de forma injusta: Gun Force II.

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Irem en el aunge de los Soot´em up y Run & Gun/Irem in the time of Soot'em up and Run & Gun

Irem es una compañía fundada en 1974 y aunque tuvo una vida corta dejó los cimientos quizás sin saberlo para el surgimiento de una de las franquicias más exitosas del género Run & Gun. Sus primeros títulos fueron notables en 1984 como Kun-Fu Master y R-Type en 1987. Estos títulos habían logrado posicionar para la época a esta pequeña compañía de Chiyoda, Tokyo. En los 90 dos géneros golpearon con fuerza el mercado de los videojuegos: los Beat´em up y los Run & Gun, en este contexto Irem sacó 2 títulos para competir en este género: Gun Force & In the Hunt.

Irem is a company founded in 1974 and although it had a short life, it laid the foundations, perhaps unknowingly, for the emergence of one of the most successful franchises in the Run & Gun genre. Its first notable titles were in 1984 such as Kun-Fu Master and R-Type in 1987. These titles had managed to position this small company from Chiyoda, Tokyo for the time. In the 90s two genres hit the video game market hard: Beat'em up and Run & Gun, in this context Irem released 2 titles to compete in this genre: Gun Force & In the Hunt.

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Gun Force (Irem/1992) & In the Hunt (Irem/1993)

El primer título era un simple clon del Contra de Konami, posteriormente este equipo de desarrolladores con In te Hunt intentaron darle un enfoque diferente a los Shoot´em up que en lugar de usar naves espaciales, utilizar submarinos. El concepto no solo era novedoso sino que tenía un diseño de arte muy particular que le valió un éxito notable en las Arcade, que los motivo un año después aplicar lo aprendido en una joya de juego que vengo a reseñarte: Gun Force II.

The first title was a simple clone of Konami's Contra, later this team of developers with In the Hunt tried to give a different approach to Shoot'em ups, using submarines instead of spaceships. The concept was not only novel but had a very particular art design that earned them a notable success in the Arcades, which motivated them a year later to apply what they had learned in a gem of a game that I am here to review for you: Gun Force II.

Captura tomada del gameplay/Screenshot taken from gameplay

Básicamente este juego es un Gun & Run inspirados en juegos como GunStar Heroes de Treasure o Super Contra de Konami pero hace el esfuerzo de tener su propia identidad. El juego es de 2 jugadores, podemos ser Max o Lei y la historia nos narra que somos los últimos soldados de élite para detener a la organización D.A.S. que ya ha convertido la tierra en un planeta casi inhabitable con la ayuda de una fuerza que parece ser alienígena.

Basically this game is a Gun & Run inspired by games like GunStar Heroes from Treasure or Super Contra from Konami but it makes the effort to have its own identity. The game is for 2 players, we can be Max or Lei and the story tells us that we are the last elite soldiers to stop the D.A.S. organization that has already turned the earth into an almost uninhabitable planet with the help of a force that seems to be alien.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Antes de iniciar, colocamos un Nick de 3 letras y eso es todo, tampoco hay una intro que narre la historia y esto se debe a que este juego fue el último título de Irem antes de irse a la quiebra. Pero en este post te explicaré como de las cenizas de esta compañía surgió otra que marcaría para siempre la forma de hacer Juegos Run & Guns.

Before starting, we put a 3-letter nickname and that's it, there is no intro that tells the story and this is because this game was the last Irem title before going bankrupt. But in this post I will explain how from the ashes of this company another one arose that would forever mark the way of making Run & Guns games.

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Mission 1

El primer nivel o primera misión es sobre un tren de carga en marcha y nada más comenzar ya es un desenfreno absoluto de balas, tomamos un power up que potencia nuestra arma, pareciéndose a cierta "ametralladora pesada". Básicamente usamos 2 botones: A para disparar y B para saltar, lo novedoso para su momento era que podíamos usar 2 armas: una que siempre esta disparando al frente y otra que podemos direccionarla en 360°.

The first level or first mission is about a moving freight train and as soon as it starts it is an absolute frenzy of bullets, we get a power up that strengthens our weapon, resembling a certain "heavy machine gun". Basically we use 2 buttons: A to shoot and B to jump, the novelty for its time was that we could use 2 weapons: one that is always shooting forward and another that we can direct in 360°.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay


El único problema que veo con este sistema es que los controles a veces se traban y cuando quieres agacharte lo que haces en mover el arma dejándote expuesto a que te disparen. En ese contexto vale destacar que el juego es realmente difícil y requiere de repetir varias veces un nivel para poder dominarlo completamente.

The only problem I see with this system is that the controls sometimes get stuck and when you want to crouch what you do is move the weapon leaving you exposed to being shot. In that context it is worth noting that the game is really difficult and requires repeating a level several times to be able to fully master it.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay


Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay


En el último tercio del nivel podemos disponer de una especie de tanque personal bípedo con el que podemos incluso saltar y puede soportar el impacto de balas y misiles, así que hay que saber aprovecharlo en las partes que están plagados de enemigos en pantalla.

In the last third of the level we can use a kind of bipedal personal tank with which we can even jump and can withstand the impact of bullets and missiles, so we have to know how to take advantage of it in the parts that are plagued with enemies on the screen.

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Boss Fight: Armed Cruiser*

Si avanzamos con cuidado eliminando a los enemigos sin recibir mucho daño podremos llegar con el mini tanque al jefe final conocido con el nombre de Armed Cruiser*, ese asterisco es porque no es su nombre oficial, en realidad es un misterio y ese nombre fue el que le han puesto los fans de nicho de esta saga. En cualquier caso este mecha es el responsable de incendiar el bosque donde nos encontramos y no dudará en atacarnos, para derrotarlo hay que alternar entre atacarlo con el tanque y la ametralladora en la cabina del tren.

If we advance carefully eliminating the enemies without receiving much damage we can reach the final boss known as Armed Cruiser* with the mini tank, that asterisk is because it is not its official name, it is actually a mystery and that name was the one given to it by the niche fans of this saga. In any case, this mecha is responsible for setting fire to the forest where we are and will not hesitate to attack us, to defeat it we have to alternate between attacking it with the tank and the machine gun in the train cabin.


Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Mission 2

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Antes de iniciar el segundo nivel, el juegonos muestra una tabla de jerarquía que podemos escalar a medida que vamos avanzando, en el que por ahora somos sargento. La siguiente misión es en una base militar y comenzando podemos ver un detalle importante que no mencioné en la misión amterior, la presencia de prisioneras de guerra (si se les puede llamar asi) o chicas secuestradas que tendremos que rescatar para aumentar nuestro puntuaje y bonificación para subir en los rangos.

Before starting the second level, the game shows us a hierarchy table that we can climb as we advance, in which for now we are a sergeant. The next mission is in a military base and starting we can see an important detail that I did not mention in the previous mission, the presence of prisoners of war (if you can call them that) or kidnapped girls that we will have to rescue to increase our score and bonus to rise in the ranks.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

La segunda parte de esta misión es dentro de una fabrica donde son armados tanques y cyborgs que se activarán apenas nos vean. Aquí destaca otro aspecto interesante, mientras en juegos como Contra o Ikari Warriors podemos entrar en contacto físico con los enemigos y acabarlos, sólo cuando recibimos disparos de estos enemigos menores es que nos darán de baja.

The second part of this mission is inside a factory where tanks and cyborgs are assembled that will activate as soon as they see us. Here another interesting aspect stands out, while in games like Contra or Ikari Warriors we can come into physical contact with the enemies and finish them off, only when we receive shots from these lesser enemies will they kill us.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

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Boss Fight: Attack Dome

Este enemigo llamado por los fans como Attack Dome es el típico enemigo final de Contra, una fortaleza andante que dispara cualquier cantidad de proyectiles. En este caso la fortaleza lanza un ataque de área que cubre casi toda la pantalla por lo que necesitaremos destreza para movernos y disparar continuamente.

This enemy called by fans as Attack Dome is the typical final enemy of Contra, a walking fortress that shoots any number of projectiles. In this case the fortress launches an area attack that covers almost the entire screen so we will need skill to move and shoot continuously.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Un aspecto interesante es que recibimos la ayuda del 2do personaje jugable llamado Lei Apple que dispara desde el helicóptero, lamentablemente tuve que que hacer este gameplay sin mi sobrino pero estoy seguro que este juego le encantaría.

An interesting aspect is that we get help from the 2nd playable character named Lei Apple who shoots from the helicopter, unfortunately I had to do this gameplay without my nephew but I'm sure he would love this game.

Mission 3

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Esta es sin duda mi misión favorita, no solo porque montas un mecha a lo Gumdan, sino que en la siguiente área retomas la mecánica de juegos como Contra o Gunstar Heroes y te lanzas en una pendiente montando una motocicleta disparando en modo Psychokiller a todo lo que se mueva.

This is definitely my favorite mission, not only because you ride a mecha like Gumdan, but in the next area it takes up the mechanics of games like Contra or Gunstar Heroes and you launch yourself down a slope riding a motorcycle shooting in Psychokiller mode at everything that moves.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

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Boss Fight: Cyber Caterpillar

El Boss de esta misión es el Cybrog Caterpillar y aquí ya el juego nos muestra que no es sólo contra soldados de élite contra lo que nos estamos enfrentando. Este es un jefe exigente pero no injusto, te obliga a mejorar y afinar tus tácticas para poder derrotarlo, en resumen un jefe que da gusto enfrentar.

The boss of this mission is the Cybrog Caterpillar and here the game shows us that it's not just elite soldiers we're up against. This is a demanding boss but not unfair, it forces you to improve and fine-tune your tactics to be able to defeat him, in short a boss that's a pleasure to face.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Mission 4

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Para la 4 misión ya alcanzamos el rango de mayor y nuevamente debemos infiltrarnos en una base militar repleta de soldados, cyborgs y aliens. Lo interesante es que esta misión parece haber sido diseñada para que usemos todos los tipos de vehículos posibles, llama la atención el nivel de detalle nosolo de las explosiones, sino de los vehículos que utilizas.

For the 4th mission we have already reached the rank of major and again we must infiltrate a military base full of soldiers, cyborgs and aliens. The interesting thing is that this mission seems to have been designed so that we can use all possible types of vehicles; the level of detail not only in the explosions but also in the vehicles you use is striking.


Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

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Boss Fight: Cyber T-Rex!

El Cyborg T-Rex si es uno de esos jefes injustos, no solo reduce el espacio donde puedes moverte sino que tiene un agarre que te hace instant kill por lo que debes estar atento a los ruidos que hace y siempre estar en constante movimiento. Este jefe es donde se hace más palpable lo mal diseñado de la jugabilidad ya que cuesta trabajo colgarse/descolgarse de los techos y también agacharse lo que te hace un blanco fácil para el jefe.

The Cyborg T-Rex is one of those unfair bosses, not only does it reduce the space where you can move but it has a grip that makes you an instant kill so you have to be aware of the noises it makes and always be in constant movement. This boss is where the poor design of the gameplay becomes more palpable since it is difficult to hang/unhang from the ceilings and also to crouch which makes you an easy target for the boss.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Mission 5

La misión final es la base de misiles domnde esta un ICBM que amenaza con destruí lo que resta del planeta tierra, eso significa que esta fuertemente custodiado por las fuerzas D.A.S. o conocidas como la Sociedad de Anarquía Oscura una sociedad de humanos que decidió entregar el planeta tierra a una fuerza alienígena y son los responsables del actual estado apocalíptico del planeta.

The final mission is the missile base where there is an ICBM that threatens to destroy what remains of the planet Earth, this means that it is heavily guarded by the D.A.S. forces or known as the Dark Anarchy Society, a society of humans who decided to hand over the planet Earth to an alien force and are responsible for the current apocalyptic state of the planet.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

El silo del misil esta custodiado con un ejercito de alienígenas que tienen un aspecto insectoide y su ventaja es el gran número de ellos, por suerte contamos con nuestro fiel lanzallamas que junto al láser son las armas más potentes del juego. Al final hay un subjefe, una especie de oruga cibernética que después de debilitarla nos abre paso al silo de misil, donde nos espera Chi Un-D.

The missile silo is guarded by an army of insect-like aliens whose advantage is their large numbers. Luckily, we have our trusty flamethrower, which, along with the laser, are the most powerful weapons in the game. At the end, there is a sub-boss, a kind of cybernetic caterpillar that, after being weakened, opens the way to the missile silo, where Chi Un-D awaits us.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

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Ultimate Boss: Chi Un-D

Este enemigo es un cyborg de última generación creada por D.A.S. para proteger el ICBM y en general la instalación aérea de misiles por lo que nuestra presencia no le agrada ni un poco. Este enemigo nos ataca principalmente de 2 maneras, la primera con una rápida embestida desde arriba escalando desde el misil y el segundo ataque es un ataque de área con lanzallamas que cuesta trabajo evadir por lo que debes estar atento al momento en que lo va a lanzar.

This enemy is a state-of-the-art cyborg created by D.A.S. to protect the ICBM and the aerial missile installation in general, so our presence does not please him one bit. This enemy attacks us mainly in 2 ways, the first with a quick attack from above climbing from the missile and the second attack is an area attack with a flamethrower that is hard to evade, so you must be aware of the moment in which he is going to launch it.

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Tendrás que hacer uso de todo lo que aprendiste a lo largo de estos 5 niveles para poder derrotar a este bichejo de otro mundo, al derrotarlo el ICBM se destruye y la criatura queda desmembrada pero aun puede atacarnos! Al final muere junto al ICBM colapsando y finalmente culminamos la misión!

You'll have to use everything you've learned over the course of these 5 levels to defeat this otherworldly creature. When you defeat it, the ICBM is destroyed and the creature is dismembered, but can still attack us! In the end, it dies along with the collapsing ICBM, and we finally complete the mission!

Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

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Quiebra de Irem, nacimiento de Nazca Corp. y la Alianza con SNK / Irem's bankruptcy, the birth of Nazca Corp. and the alliance with SNK

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El juego no tiene un ending al final de la 5ta misión, solo tenemos una pantalla con los puntos logrados y nuestro ascenso al mayor Rango: Marshal. El juego abruptamente se va a negro y comenzamos en la misión 1 nuevamente, esto es así porque Gun Force 2 fue el último juego de Irem antes de quebrar. Pero como si fuera el Ave Fénix el grupo de desarrolladores de este notable juego crearon una nueva compañía: Nazca Corp.

The game doesn't have an ending at the end of the 5th mission, we only have a screen with the points earned and our promotion to the highest Rank: Marshal. The game abruptly goes black and we start at mission 1 again, this is because Gun Force 2 was Irem's last game before going bankrupt. But as if it were the Phoenix, the group of developers of this remarkable game created a new company: Nazca Corp.


Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Esta compañía se fundó en 1994 el mismo año de la quiebra de Irem y es que sus fundadores cansado de esperar la inevitable quiebra de la compañía decidieron reorganizarse en esta compañía y su gran oportunidad llegó en 1996 con un primer juego de estilo deportivo: Neo Turf Master un juego que llamó la atención de SNK que vio el potencial de la compañía.

This company was founded in 1994, the same year that Irem went bankrupt. Its founders, tired of waiting for the inevitable bankruptcy of the company, decided to reorganize themselves in this company. Their big opportunity came in 1996 with their first sports-style game: Neo Turf Master, a game that caught the attention of SNK, who saw the potential of the company.

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Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

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Desde ese momento, así como Nintendo tuvo a Rare, Sega tuvo a Ocean y Play Station a Naughty Dog, SNK tendría a Nazca. Juntos levantarían la segunda era de SNK: su etapa dorada y su principal exponente sería un viejo proyecto que los de Nazca siempre quisieron desarrollar, uno donde el protagonista fuera un tanque. Su nombre sería Super Vehicle-001, pero esa, esa es una historia para otro post.

From that moment on, just as Nintendo had Rare, Sega had Ocean and Play Station had Naughty Dog, SNK would have Nazca. Together they would raise the second era of SNK: its golden age and its main exponent would be an old project that those from Nazca always wanted to develop, one where the protagonist was a tank. Its name would be Super Vehicle-001, but that, that is a story for another post.

Metal Slug 1 (1996)
Imagenes tomadas del Gameplay/Images taken from the Gameplay

Bien amigos, espero que este post les haya gustado como pueden ver este juego es el padre del Run & Gun que dio a conocer a Nazca y que llevó a la Compañía SNK al olimpo de los videojuegos junto a otras joyas como King of Fighters. En futuros post exploraremos esta era dorada de SNK, por lo pronto les deseo mucha salud y mis mejores deseos de éxito. Saludos.

Well friends, I hope you liked this post. As you can see, this game is the father of Run & Gun, which made Nazca famous and took SNK to the Olympus of video games along with other gems like King of Fighters. In future posts we will explore this golden era of SNK. For now, I wish you good health and my best wishes for success. Regards.

Artwork tomado del juego/Artwork taken from the game.

All images were taken directly from the gameplay, the gifs were generated using the software screentogif. The translation was done with the Deepl tool.

Todas las imágenes fueron tomadas directamente del gameplay, los gifs fueron generados usando el software screentogif. La traducción se realizó con la herramienta Deepl

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Este post está realmente increíble; primero debo decirte que gasté mucho dinero en las arcades jugando Gun Force, me encantaba, de verdad se pasaba muy bien además que su concepto era genial teniendo en cuenta sus competencias más cercanas. Segundo, ahora entiendo de donde sale el asombroso Metal Slug jeje, así que estaré atento a ese otro post 🤘... Saludos 🙌😀💛... You Rockkk!!! 👍😎🔥🎮❤️

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Hola Fernanblog aprecio que te hayas tomado el tiempo de comentar amigo! Si, tienes razón me tomo varios días hacer este post 😅 y pues si cuando me enteré de la existencia de este juego decidí investigarlo a profundidad y vaya que tenía una historia bastante interesante que merecía ser contada. Saludos.
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Nunca llegue a jugar este videojuego en la consola, aunque admito que es muy estupendo y divertido, se parece a uno que jugaba mucho antes, excelente publicación hermano, estuviste genial

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Hola Lion! jaja yo tampoco en aquellos tiempos no jugaba Run&Guns en arcadias, yo jugaba en aquel momento o estaba jugando MKII, Art of Fighting o King of Fighters puro coñazo bro, ah! y de Disparos House of Dead jaja
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